Wat is de CITO in BEELD training?
De training is voor kinderen uit groep 7 en 8, die de Entreetoets of de EindCITO gaan maken, die:
|
Een beelddenker heeft het vermogen om vragen van verschillende kanten te bekijken. Hierdoor loopt hij de kans dat hij de CITO vraag op een verkeerde manier interpreteert. Het gevolg hiervan is dat de CITOvraag niet begrepen wordt of erger dat de vraag op verschillende manieren kan worden uitgelegd. Diegene die de vraag maakt begrijpt precies wat hij bedoelt, echter dat hoeft voor het kind niet hetzelfde te zijn.
Wanneer je het vermogen hebt om een vraag van verschillende kanten te bekijken, loop je al snel tegen het probleem aan: ‘Welke uitleg moet ik nou kiezen?’ Zolang de leerling geen keuze maakt gebeurt er helemaal niets. Dit is al het eerste tijdverlies. Een keuze maken is voor een beelddenkende leerling al moeilijk genoeg. Wanneer hij een keuze maakt dan betekent dat, dat hij niet voor die andere opties kiest. Echter voor die andere opties heeft hij ook goede argumenten. Een voorbeeldvraag: ‘Wat hoort er niet bij? Vliegtuig, auto, bus, vrachtwagen’. Volgens het Cito is het antwoord ‘vliegtuig’ goed. Misschien zou jij als eerste impuls ook dit antwoord geven. Een vliegtuig vliegt en de andere opties rijden over de grond. Je kunt ook het volgende antwoord geven: ‘De vrachtwagen, want de vrachtwagen vervoert spullen en de andere opties vervoeren mensen’. Of dit antwoord: ‘Deze vraag kan niet’. ‘Hoezo?' ‘Nou, het zijn allemaal vervoersmiddelen, dus ze zijn allemaal goed’. Alle antwoorden zijn correct. Echter één wordt er als juist beoordeeld. De CITO in BEELD training zorgt ervoor dat het kind stevig in zijn schoenen komt te staan, waardoor het zichzelf zekerder gaat voelen tijdens toetsen. Het kind gaat met vertrouwen de Cito-toets tegemoet en merkt dat de (eind)Cito-toets ook niet méér is dan een herhaling van de basisschoolstof |
|