Mijn naam is Gabriëlle Alberink—Lubbers.
De afgelopen 30 jaar heb ik in het basisonderwijs gewerkt. In 1984 ben ik afgestudeerd aan de Pedagogische Academie 'Hoogveld' te Hengelo. Tijdens deze opleiding merkte ik dat mijn affiniteit lag bij het begeleiden van kinderen met 'leerproblemen'. Aansluitend heb ik de tweejarige opleiding voor Speciaal Onderwijs te Tilburg met goed gevolg afgerond. In 2010 heb ik de Masteropleiding Special Educational Needs richting Remedial Teaching gevolgd. Tijdens deze opleidingen heb ik op verschillende basisscholen gewerkt in de groepen 1 t/m 8. De afgelopen 15 jaar heb ik mij gespecialiseerd in het begeleiden van kinderen met leerproblemen op het gebied van lezen, spelling en/of rekenen. Ik heb gewerkt met veel kinderen uit verschillende clusters, die een leerlinggebonden financiering hebben ( het rugzakje). Dit ervaar ik als een extra uitdaging. Op welke wijze kun je de kwaliteiten van de kinderen zo inzetten waardoor zij hun talenten in de klas kunnen laten zien. De contacten met de Ambulante begeleiders en ouders vind ik heel belangrijk. Samen draag je de zorg voor het kind. Met behulp van handelingsplannen begeleid je de leerkrachten en kinderen. Op dit moment werken scholen met zorgarrangementen. Vaak merk je dat de kinderen even op een andere manier de leerstof aangeboden moeten krijgen, waardoor zij alweer snel succes ervaren in de klas. Het werken aan een goede taakaanpak en 'hoe leer je nu eigenlijk' staat hierbij ook centraal. Ik heb mij verder gespecialiseerd in het leren leren en het beelddenken. Toch merkte ik dat er nog steeds kinderen waren waar je nog niet de vinger op kon leggen. Vandaar mijn studie naar Visuele Screening en training. Door de oogsamenwerking merk je dat een aantal kinderen moeite hebben met het samenwerken van de oogspieren. Hierdoor lukt het hen niet om een beeld duidelijk te fixeren of te laten samensmelten. Ondertussen werk ik al weer een aantal jaar met deze methode. Ik zie kinderen opbloeien door de kennis van het beelddenken en de training voor de oogspieren. Daarna is er ook veel meer energie voor de cognitieve zaken. Toch blijkt dat er onder al deze specialisaties nog een laag zit. Namelijk de reflexen. In 2016 ben ik aan mijn HBO opleiding INPP begonnen en deze heb ik met goed gevolg afgerond. Ik kijk nu naar het gehele kind en wanneer een kind in zijn balans is zal het beter in zijn vel zitten. Soms moet je beginnen met de basis om het leerprobleem op cognitieve vlak te kunnen aanpakken. Anders blijf je dweilen met de kraan open. leerproblemen - denkwijze visueel of verbaal - oogsamenwerking - gehoortraining -reflexintegratie *IN BALANS LEREN* |