Elk kind kan rekenen. Echter soms blijft een kind hangen daar ze blijven tellen op hun vingers. Ze rekenen dus vanuit het tellen en niet vanuit hoeveelheden. Ook zie je dat kinderen vanuit meerdere richtingen werken. Ze hebben meerdere rekensystemen ontwikkeld en raken hierdoor verward. Het is belangrijk dat een kind een stevige basis krijgt en werkt vanuit de juiste werkrichting. Bij ons is dat van links naar rechts.
Uitgangspunten:
Leren door te ervaren
Leren rekenen vanuit hoeveelheden en met een dergelijke basis in rekeninzicht
Wat merk je wanneer je goed naar kinderen kijkt met rekenproblemen:
1. Het werkgeheugen heeft moeite om veel 'te onthouden'.
- We zetten dus in op motorisch leren om het werkgeheugen te ondersteunen.
2. De doelen van het kleuteronderwijs zijn nog niet geheel onder de knie.
- We starten dus vanuit de eerste basis.
3. Kinderen maken gebruik van verschillende telhanden en telrichtingen.
- We werken dus ook aan de lateralisatie met rekenen.
4. Kinderen hebben moeite met de 'number sense'.
- We oefenen dus eerst aan de hoeveelheidzicht voordat we gaan rekenen.
5. Kinderen raken in stress, paniek wanneer ze een toetsblad, werkboek of werkblad krijgen. Er zijn duidelijke tekenen van een stressreactie en faalangst in rekenen.
- We gebruiken een andere didactiek, zoals Schematisch-manipuleerbaar en niet te werken op voorgedrukte oefeningen of oefeningen op de computer.
Aanpak:
Al doende leert men
De aanpak vertrekt vanuit een degelijk onderbouwde psychomotorische en didactische observatie en 2Hands4Kids Teltest
Daarna gaan we aan de slag:
Werkwijze in de Praktijk:
In deze 6 sessies werken we aan de volgende doelstellingen:
Op deze manier kan het kind elke dag oefenen en de volgende keer laten zien wat hij heeft gedaan.
( Bron: 2hands4kids.org)
Uitgangspunten:
Leren door te ervaren
Leren rekenen vanuit hoeveelheden en met een dergelijke basis in rekeninzicht
Wat merk je wanneer je goed naar kinderen kijkt met rekenproblemen:
1. Het werkgeheugen heeft moeite om veel 'te onthouden'.
- We zetten dus in op motorisch leren om het werkgeheugen te ondersteunen.
2. De doelen van het kleuteronderwijs zijn nog niet geheel onder de knie.
- We starten dus vanuit de eerste basis.
3. Kinderen maken gebruik van verschillende telhanden en telrichtingen.
- We werken dus ook aan de lateralisatie met rekenen.
4. Kinderen hebben moeite met de 'number sense'.
- We oefenen dus eerst aan de hoeveelheidzicht voordat we gaan rekenen.
5. Kinderen raken in stress, paniek wanneer ze een toetsblad, werkboek of werkblad krijgen. Er zijn duidelijke tekenen van een stressreactie en faalangst in rekenen.
- We gebruiken een andere didactiek, zoals Schematisch-manipuleerbaar en niet te werken op voorgedrukte oefeningen of oefeningen op de computer.
Aanpak:
Al doende leert men
De aanpak vertrekt vanuit een degelijk onderbouwde psychomotorische en didactische observatie en 2Hands4Kids Teltest
Daarna gaan we aan de slag:
- 6 sessies van 1 uur
- Hands-On is echt hand-on, maar absoluut niet "tellen op de vingers". Je handen geven de richting aan waarin je rekent. Zo maken we komaf met richtingsproblemen in het rekenen.
- Dezelfde leerlijn als op school wordt gehanteerd maar dan op het tempo van het kind en verticaal uitgebreid, want 8+5, 18+5, 108+5 en zelfs 1234568+5 zijn haalbaar als je op jezelf durft vertrouwen dat je het echt begrijpt nu.
- Er wordt ingezet op 100% stress- en faalangstreductie en opbouwen van zelfvertrouwen in rekenen.
- Dezelfde didactische aanpak op sommen als op school wordt gebruikt. Zo kan het kind meteen in de klas profiteren van de aanpak, maar wordt het opnieuw opgebouwd.
Werkwijze in de Praktijk:
In deze 6 sessies werken we aan de volgende doelstellingen:
- Hoeveelheden leren herkennen en aanvoelen. In de eerste sessie starten we met een aantal korte testjes en daarna gaat we meteen aan de slag met de oefeningen.
- Juiste telrichting ontdekken en in gebruik nemen.
- Splitsing leren aanvoelen, vooral die van 10 en gebruiken.
- Overbrugging tiental, honderdtal etc. aanvoelen en gebruiken
- Hoofdrekenen optellen en daarna aftrekken
- Aftrekken herhalen of eventueel uitbreiden met tafels en deeltafels vanuit inzicht en wederkerigheid.
Op deze manier kan het kind elke dag oefenen en de volgende keer laten zien wat hij heeft gedaan.
( Bron: 2hands4kids.org)